כל מה שרציתם לדעת על מסורים ועבודות עץ חלק ב'



 


את החלק הראשון תוכלו לקרוא כאן:
כל מה שרציתם לדעת על מסורים ועבודות עץ חלק א'


מסור עגול


האופציה הראשונה והנפוצה ביותר הלא הוא מסור עגול המכונה לעיתים גם "מסור סקיל". המסור העגול נייד ונוח לשימוש ידני הודות למימדו הלא גדול יחסית לסוג העבודה ומשקלו הנוח לשימוש (5 ק"ג בממוצע). למסור זה להב חיתוך עגול קלאסי בעל מס' שיניים משתנה, מהירות סיבוב הלהב היא סביב ה4000 סל"ד. והוא מאפשר חיתוכים מדויקים ב90 מעלות של קורות ופלטות לביצוע עבודות נגרות שונות. מסור זה הוא כלי מקצועי ונדרש מהמשתמש בו להכיר היטב את הכלי ואת שיטת העבודה איתו שכן מדובר בכלי חזק מאוד שיכול מסוכן בשימוש לא נכון, כאמור המסור העגול מושלם לחיתוכים ארוכים בקו ישר ומומלץ מאוד לעבוד עם מוביל חיתוך / מסילה ששומרת על חיתוך ישר ומדויק . אחד האלמנטים המשפיעים ביותר על דיוק וקלות החיתוך הוא הלהב. לכל מסור מתאים גודל להב שונה שמתחיל מ4.5 אינץ' ועד למסורים עצומים בקוטר 14 כאשר הגודל הנפוץ ביותר הם הלהבים בקוטר 6-7.5 אינץ'. שמאפשרים למסור חיתוך בעומק של עד כ6 ס"מ בקורת העץ.



שיניים?
 

יש להתייחס למס' השיניים בלהב שכן שכל שיהיו יותר שיניים בלהב כך הוא יחתוך מדויק יותר אך מעט איטי יותר. לדוג' אם נרצה לחתוך לוח עץ בחיתוך מהיר וגס נשתמש בלהב 6.5 אינץ' עם 24 שיניים שיחתוך מהר מאוד אך נוכל לראות גרדים ושברים קטנים בפס החיתוך אך אם נרצה לחתוך פלטה בציפוי פורמייקה או פורניר נחתוך עם להב של כ50 שיניים על אותו קוטר להב מה שיתן לנו חיתוך נקי ומושלם ללא שברים בפורמייקה ובציפוי. הלהבים עם כמות השיניים הגדולה יותר לרוב יהיו יקרים יותר. יש לשים לב שלכל מסור קוטר של הציר שמחזיק את הלהב ולכן יש לרכוש להב עם קוטר קדח (החור העגול שבלהב) שיתאים למסור שברשותכם. עוד אופציה נוחה שנותן לנו המסור היא היכולת להטות את הלהב בזווית של עד כ50 מעלות ולחתוך בשיפוע גם בחיתוך ארוך לאורך הקורה.



חיתוך מדויק

החסרון העיקרי של המסור העגול הוא שאינו יכול לחתוך בחיתוכים מעוקלים ופניות כמו המסור האנכי ורמת דיוק החיתוך היא גבוהה מאוד אך תלוייה גם במקצועיותו של החותך שמוביל את המסור.
אז אם חשבנו שהמסור העגול חותך מדוייק בקו ישר הלא מסורי הגרונג והפנדל יתן את החיתוך המדויק והישר ביותר. מסור גרונג הוא למעשה מעין עמדת חיתוך המורכבת משולחן חיתוך שעליו זרוע שמחזיקה את מנוע ולהב המסור בצורה מדויקת של 90 מעלות ומאפשרת לו לנוע על ציר למעלה ולמטה ולחתוך בצורה מושלמת ומדויקת קורות עץ.
הודות למבנה שלו שהוא בעצם מעין זרוע על מסילות שמחזיקה ומובילה את המנוע והלהב בצורה קבועה ומושלמת של 90 מעלות אל מול העץ שמונח על שולחן החיתוך, זרוע המנוע נעה על ציר למלעלה ולמטה ועל מסילות אחורה וקדימה ומאפשרת חיתוך בקו ישר עד כ35  סנטימטר בממוצע. העובדה שהמנוע והלהב מקובעים ובעלי תנועה קבועה בשילוב עם מגן הלהב שעולה ויורד אוטומטית בזמן החיתוך הופכת את מסור הפנדל לכלי חיתוך בטיחותי מאוד!
קוטר הלהב במסורים אלו נע מ 8 ועד 12 אינץ' ומאפשר עומק חיתוך מ 7-11 ס"מ ויותר במסורים 12 אינץ'. גם להבי מסור הפנדל מגיעים עם מס' שיניים שונה אך הסטנדרט ההתחלתי הוא מס' שיניים גבוה לחיתוך מדויק וניתן לרכוש להבים במס' שיניים גבוה אף יותר כדי להביא את רמת דיוק החיתוך וניקיון קו החיתוך לרמה הגבוהה ביותר. כמו כן ניתן לשים להב ייעודי לחיתוך אלומיניום ולחתוך קורות אלומיניום על מסור הפנדל.

מסור פנדל

מסור הפנדל הינו הכלי המושלם לחיתוך לוחות וקורות עץ כמו אלו שמשתמשים בהם לבניית פרגולות ודקים וגם לחיתוך מדפים וחלקי ריהוט. למסור הפנדל יכולת לחתוך בדיוק מושלם גם בשיפועים של עד 45 מעלות ואף יותר הודות לשולחן החיתוך המסתובב וליכולת להטות את זרוע המסור שמחזיקה את המנוע והלהב לשמאל ולימין לחיתוך בשיפוע גבוה.
יתרון נוסף הוא האפשרות לקבע את המסור על סטנד ייעודי. דבר זה הופך את המסור לעמדת חיתוך גבוהה ונוחה שיכולה לשאת גם קורות עץ גדולות וארוכות ומאפשרת ניידות נוחה של המסור בדגמי הסטנדים שמגיעים עם גלגלים..
מסור זה נמצא בשימוש בעיקר אצל נ גרים  ומתקיני פרגולות ודקים והוא הכלי המושלם לביצוע כל סוגי החיתוכים המדויקים בעץ גם בשיפועים קשים, אך ישנם הרבה חובבי עץ שרכשו מסור גרונג או פנדל כדי לחתוך בצורה מדוייקת ובטיחותית.
החסרון העיקרי של מסור הפנדל הוא גודלו ומשקלו שיכול לעבור את ה20 ק"ג בקלות ולמעשה הוא ניתן לשינוע אל אתר העבודה אך אינו קל ונייד כמו המסור העגול.



לקריאת חלק ג' לחץ כאן
 

(c) נכתב ע"י יוחאי כהן כל הזכויות שמורות (c)