כל מה שרציתם לדעת על מסורים ועבודות עץ חלק א'

מסור ג'קסון

 

תמיד חלמת לבנות לעצמך דק במרפסת? ספסל מעץ? שולחן קפה מעץ? או אפילו פרגולה שתתן לך צל והגנה מהגשם? אז אם אתה הנדי מן שיודע לעבוד וכבר יש לך אחלה סט מברגות הגיע הזמן להצטייד גם במסור מתאים שיעזור לך לבנות את מה שתמיד חלמת.


המסור 


כיום קיימים סוגים רבים של מסורי עץ רבים המתאימים למגוון רחב של סוגי חיתוך בעץ ובכלל מאות כלי עבודה חשמליים המתאימים לעבודות שונות ומגוונות. נכון שכל אחד מהמסורים מותאם לחיתוך עץ אך לכל אחד מהם יכולות ייעודיות לבצע סוג חיתוך ספציפי שידרש לעשות. המסורים המוכרים הם: מסור עגול (מסור סקיל), מסור אנכי (ג'יגסו או ג'קסון בשפת העם), מסור גרונג, מסור פנדל, מסור חרב, מסור שולחני ועוד..

 

מסור אנכי


אחד המסורים הנפוצים ביותר והשימושים ביותר הוא המסור האנכי – JIGSAW  שמשמו באנגלית אפשר להבין את סגנון עבודתו: JIG – פעולה של עליה וירידה וכך למעשה עובד הלהב המשונן שעולה ויורד במהירות וחותך את העץ.
המסור האנכי הוא למעשה הכלי המושלם והמסור הידני היחיד שמאפשר חיתוך עץ במתכת לא רק בקו ישר וגם בצורה מפותלת ומעגלית יתרונותיו של הג'יגסו הם קלות משקל, נוחות שימוש אודות לגודלו הקטן, משקלו הקל (כ3 ק"ג בממוצע) וצורתו הארגונומית עם גמישות עבודה הודות ללהב הדק ולסוג פעולת המנוע.


המהלך המדויק 


אחד החסרונות של המסור האנכי היא רמת הדיוק בחיתוך בקו ישר ולכן כאשר נדרש לבצע חיתוך של קורות ופלטות באורך קו ישר וארוך לרוב נשתמש במסורים ייעודים לכך כגון מסור פנדל או מסור עגול וכו'..
כל נגר או חובב עבודות עץ חייב להחזיק ברשותו מסור אנכי למעשה עם מסור אנכי וזוג מברגות אפשר לבנות אינספור יצירות מעץ מריהוט גינה ועד לדקים גדולים שדורשים חיתוך כללי ולא רמת דיוק של נגרות לריהוט פנים.
 אם נרצה לחתוך בצורה מדויקת מאוד! שתתן חיתוך קו ישר נקי ומדויק ללא סטיות נצטרך להשתמש באחד המסורים המיועדים לכך, ישנן כמה אופציות: מסור עגול שהוא האופציה הידנית הניידת, מסור הגרונג או הפנדל שהוא האופציה שניתן לשנע לאתר העבודה ועדיין לקבל חיתוך ברמה המדויקת ביותר וישנם מסורי שולחן גדולים שלא מיועדים לשינוע ונועדו לסדנאות ונגריות. כמו כן ישנו מסור שולחני קטן נייד שאפשר לשנע גם לשטח. 

לקריאת חלק ב' לחץ כאן
 

(c) נכתב ע"י יוחאי כהן כל הזכויות שמורות (c)