כל מה שרציתם לדעת על מסורים ועבודות עץ חלק ג'

מסור חרב

את החלק השני תוכלו לקרוא כאן:
כל מה שרציתם לדעת על מסורים ועבודות עץ חלק ב'


עוד מסור שאולי נפוץ קצת פחות מהג'יגסו והמסור העגול אך בהחלט כלי שימושי ויעיל הוא מסור החרב. בדומה למסור האנכי גם למסור החרב להב ארוך משונן שנע אחורה וקדימה אך אוחזים אותו במאוזן ולא במאונך. והוא מאפשר חיתוך של כל סוגי החומרים לרבות עץ, מתכת, פלסטיק,  PVC , בלוקים ועוד..
 

מסור חרב


מסור החרב הנייד הומצא ע"י מילווקי כלי עבודה בארה"ב בשנת 1951 והוא אחד הכלים הנפוצים ביותר באמריקה עד היום. הוא כלי חזק מאוד ונועד בעיקר לעבודות חיתוך גסות, להריסה ולפירוק כיוון שהלהב ארוכה המסור מקשה על המשתמש לחתוך בצורה מדויקת אך חותך מיומן יכול לבצע גם עבודות מדויקות עם מסור חרב . הודות לצורת אחיזת המסור וגודלו ומימדיו הלא גדולים (4 ק"ג בממוצע) הוא נוח לעבודה ונחשב למסור בטיחותי יחסית
מגוון הלהבים הרחב לשימושים השונים בשילוב עם הגמישות של הלהבים הופך את מסור זה לאחד המסורים הורסטילים ביותר המאפשר סוגי חיתוך מגוונים גם בחומרים הקשים ביותר ובמקומות הגישה הקשים ביותר

משור חרב
 

מסור שולחני


עוד מסור שנתקל בו הוא מסור שולחני נייד שכשמו הוא למעשה שולחן חיתוך עם להב עגול כמו של מסור פנדל שיוצא ממרכז השולחן. מסור זה הוא למעשה גרסא הקטנה והניידת של מסורי השולחן הגדולים מהנגריות (קרייזיק) בדומה לקרייזיק גם למסור השולחני הנייד נחתוך בעיקר פלטות וקוביות ששיטת החיתוך היא דחיפה של אובייקט החיתוך על גבי השולחן אל מול הלהב שנמצא קבוע ואינו זז כמו במסורי הפנדל למשל..
סוג חיתוך זה הוא מדויק מאוד ומאפשר חיתוך בדיוק גבוה מאוד גם בחיתוכים ישרים וארוכים.


מסור שולחני


חיתוך מדויק


למשל אם נרצה לחתוך פלטת עץ באורך מטר, לא נוכל לעשות זאת על מסור הפנדל אך כן נוכל להניח ולחתוך אותה על המסור השולחני בצורה מדויקת, נוחה ופשוטה הרבה יותר מחיתוך זהה במסור עגול. בדומה למסורי הפנדל והמסורים העגולים גם מסור זה בא על להב עגול עם מס' שיניים משתנה לרמת דיוק וניקיון חיתוך שונות. ככול שמס' השיניים גבוה יותר כך פס החיתוך יהיה מדויק ונקי יותר.
קוטר הלהב הסטנדרטי במסורי השולחן הניידים הוא 10 אינץ'.
אופציה נוספת היא הרמת והורדת הלהב לחיתוך בגובה שונה והטיית הלהב בשיפוע של עד 45 מעלות לחיתוך מדוויק בשיפוע.
החסרון העיקרי במסור זה הוא העובדה שנדרשת מיומנות גבוהה וריכוז גבוה של החותך כיוון שפעולת דחיפת העץ לעבר הלהב החשוף מסוכנת ודורשת רמת מקצויות וזהירות גבוהות מהחותך!
 

(c) נכתב ע"י יוחאי כהן כל הזכויות שמורות (c)