כל מה שרציתם לדעתם על מברגות ומקדחות חלק ג'



את חלק ב' תוכלו לקרוא כאן:
כל מה שרציתם לדעת על מברגות ומקדחות חלק ב'

את חלק א' תוכלו לקרוא כאן:
כל מה שרציתם לדעת על מברגות ומקדחות חלק א'

מברגה / מקדחה נשמע לכם מוכר? 

מברגה זו היא המברגה הותיקה בשוק שניתן להשיגה גם ככלי חשמלי 220 וואט וגם ככלי נטען 12 וולט או 18 וולט וניתן להשיג גם במתחים גבוהים יתר. מברגה זו עובדת על מנוע עוגן ושדה קלאסי וגיר גלגלי שיניים המאפשר עבודת הברגה וקידוח במומנט גבוה ובמהיריות משתנות. מברגת הפוטר תהיה לרוב ארוכה וגדולת מימדים ממברגת אימפקט.

מה ההיתרונות ?

יתרונותיה של מברגת הפוטר הם הכוח הרב שמאפשר מבנה הגיר גם לעבודות קידוח ולא רק להברגה מה שהופך אותה  למברגה בעלת יכול קידוח ובעצם כלי ורסטילי מאוד שיכול לכסות את סוגי הברגה והקידוח שנדרש לעשות.
יתרון נוסף של מברגה זו שהיא שקטה מאוד וכמעט לא מייצרת רעש בזמן הברגה בשונה ממברגת האימפקט המרעישה מאוד שמומלץ לעבוד עם הגנה לאוזניים. המברגות המקדחות הנפוצות ביותר היום הינן המברגות הנטענות הרוטטות. אופציית הרטיטה המופיעה לרוב עם סימון של פטיש על המברגה עצמה ובעצם כשאנו מעבירים למצב זה המברגה, מעבר לפעולת הסיבוב הרגילה מייצרת רטיטה של המקדח ומאפשרת לו לחדור גם חומרים קשים כמו: בטון, בלוק, שיש וכו'..


מברגה רוטטת


אופציית הרטיטה היא לבחירת הלקוח ולא מופיעה בכל דגמי המברגה/מקדחת פוטר. רוב הדגמים הנפוצים מופיעים ב2 גרסאות דומות בעלות יכולות ביצוע זהות להברגה וקידוח רק שזו הרוטטת יכולה לבצע קידוחים באבן ובטון ולרוב תהיה בממש מעט כבדה יותר ויקרה יותר.
רוב דגמי המברגה/ מקדחה רוטטת נטענות מגיעים עם פוטר (תפסנית מקדח) שיכול לקבל מקדחים בקטרים של עד כ13 מ"מ במרגות הנטענות בגרסאות ה18 וולט. לעומת זאת בגרסאות ה12 וולט הפוטר מיועד למקדחים בקוטר של עד 10 מ"מ.
מכאן ניתן להבין שבדומה לאימפקט הדגמים במתח 12 וולט מיועדים לעבודות הברגה וקידוח בקטרים קטנים יחסית בעץ עד כ22 מ"מ בעזרת מקדחים מתאימים, במתכת ואבן עד כ10 מ"מ.


מברגה 18V


המברגות במתח 18 וולט מתאימות לעבודות הקשות והמאסיביות ביותר ובינהן קידוחים בעץ עד קוטר של כ50 מ"מ, ובמתכת ואבן עד כ13 מ"מ בדגמים המתקדמים כמו בסדרת הfuel של מילווקי.
רוב המברגות/מקדחות מגיעות עם אפשרות עם בורר מהיריות המאפשר עבודה בעוצמה ומהירות שונה בסוגי ההברגה השונים. המהירות הנמוכה יותר היא דווקא המתאימה לעבודות הקידוח המאסיביות ומאפשרת הפקת מומנט גבוה יותר מהמברגה.
המהיריות השניה המהירה יותר מתאימה לעבודות הברגה וקידוח קלות יותר במהירות גבוהה.

 

הבורר


כמו כן ניתן לבחור בצורה מכאנית בין מצב קידוח, מצב רטיטה לקידוח באבן ומצב הברגה. במצב ההברגה ברוב המברגות ניתן לעבוד עם קלאץ' אשר מאפשר הגבלה של פעילות המברגה בהתאם להתנגדות החומר. לקלאץ' מצבים רבים והוא מאפשר לנו להבריג ברגים בחומרים שונים מבלי להרוס את ראש הבורג או להבריג את הבורג עמוק מדי ולפתוח במשטח ההברגה ברגע שהמברגה מרגישה התנגדות בהתאם לרמת הקלאץ' שנקבעה היא מנתקת באופן אוטומטי את גלגלי השיניים בגיר וכך למעשה עוצרת את ההברגה.
לסיכום:
לאחר שהסברנו איזה מברגה מתאימה לאיזה שימוש נציין שהמלצתנו הגורפת גם לבעלי המקצוע המקצוענים ביותר וגם לחובבן ההנדי מן אנו נציע להצטייד בסט מברגות נטענות הכולל גם את מברגת האימפקט וגם מברגה/מקדחה פוטר רוטטת שמגיעות לרוב במזוודה מותאמת עם 2 סוללות ומטען
זוג מברגות כאלה מכסות למעשה את מרבית סוגי ההברגה והקידוח שבעל המקצוע או החובבן ידרשו לעשות. ומאפשר לעבוד בצורה נוחה ומהירה מבלי להחליף את אביזירי הקידוח וההברגה מבלי להחלי, את המברגות בכל פעם

שורה תחתונה


יחד עם זאת מעבר לעבודות הקידוח המוכרות ישנן פעולות הברגה וקידוח שונות אשר ידרשו מבעל המקצוע לעבוד עם כלים ייעודים לאותה פעולה כך למשל: קידוח קטרים גדולים בבטון שיש לבצע עם מקדחת כוס יהלום, הברגת עוגנים בקוטר גדול בבטון שיש לבצע עם מפתח אימפקט רטיטה עם מומנט גבוה וכניסת בוקסה, עבודות קידוח קטרים גדולים בברזל ומתכות קשות ועבות שיש לבצע עם מקדחת עמוד ייעודית או מקדחה מגנטית לברזל.
עכשיו שאתם יודעים מה הכלי הטוב ביותר עבורכם זה הזמן להשיג את הכלי הזה ולהתחיל לעבוד! בהצלחה!

(c) נכתב ע"י יוחאי כהן כל הזכויות שמורות (c)