מה זה מנוע בראשלס - Brushless? (מנוע ללא פחמים)

בשנים האחרונות הטכנולוגיה הלוהטת ביותר בתחום היא מנועי בראשלס (brushless) – מנועים ללא פחמים. בעוד הטכנולוגיה אינה חדשה לכלים והיא איתנו משנות ה60, היא זוכה לפרסום ולשיווק בצורה המאסיבית ביותר בתור מוצרי הדגל אצל המותגים הגדולים ביותר בשוק.
יצרנים טוענים כי כלי עבודה עם מנוע BRUSHLESS מוסיפים כוח, עמידות וכי הם חכמים יותר מהכלי הממוצע. אז מה בדיוק הטכנולוגיה מאחורי המנועים חדשים האלה?


איך מנוע עם פחמים עובד?


מנוע עם פחמים מסורתי מורכב מארבעה חלקים בסיסיים: פחמים, טבעת של מגנטים, עוגן, ומחלף זרם (קומוטטור). המגנטים והפחמים מקובעים בעוד העוגן והקומוטטור מסתובבים יחדיו סביב המנוע בתוך המגנטים
כאשר המנוע מקבל כוח, הוא מתחיל לקבל אותו דרך הסוללה ואז מגיע לפחמים, לתוך הקומוטטור. לאחר מכן, הקומוטטור מעביר את המתח אל העוגן, המורכב מליפופי נחושת. הליפופים מתמגנטים ע"י הזרם ונדחפים כנגד טבעת המגנטים המקיפה אותו, שמכריחים את העוגן להסתובב. הסיבוב לא מפסיק עד שהבטריה נגמרת או שהמשתמש עוצר את העבודה.


איך מנועים ללא פחמים עובדים?


מנוע ללא פחמים / מנוע BRUSHLESS מגיעים ללא הפחמים ומבלי הקומוטטור ומיקומם של המגנטים והליפופים הוא הפוך: המגנטים נמצאים על המנוע, והליפופי נחושת שנמצאים בדרך כלל על העוגן הם מסביב המנוע. במקום פחמים וקומוטטור יש מעגל אלקטרוני מודפס שמעביר את הזרם לליפופי הנחושת.
מכיוון שהאלקטרוניקה מתקשרת ישירות עם הליפופים, הכלי מתאים בהחלט למשימה - ולכן החברות משווקות כלים "חכמים" יותר. לדוגמה, אם אתה משתמש עם מברגה ללא פחמים להבריג ברגים לתוך קלקר, זה יהיה יותר קל למנוע להרגיש את חוסר ההתנגדות (לעומת מנוע עם פחמים). הכלי ישתמש במעט האנרגיה שהכלי צריך בלבד. אם אתה מתחיל להכניס בורג 3 אינץ' לתוך עץ מהגוני, הכלי יתאים את עצמו למשימה הזאת. לעומת זאת, מנוע עם פחמים תמיד יעבוד בצורה המהירה ביותר תוך כדי שימוש.

כלי עבודה ללא פחמים


היתרונות


בנוסף, מנועי brushless יכולים להיות חזקים יותר בכללי. בגלל שהליפופי הנחושת נמצאים מחוץ לתצורת המנוע, יש יותר מקום בכדי להפוך אותם לגדולים יותר. למנועי ברשלס אין חיכוך במנוע ואין נפילות מתח שהפחמים מייצרים בזמן שהם מסתובבים כנגד הקומוטטור. הקשר הפיזי שהם נוגעים אחד בשני מייצר נפילות מתח קבועות בזמן השימוש.
בזמן שהיתרונות של מנועים ללא פחמים הם עצומים, היצרנים נתקלים בקשיים עקב העלויות הגבוהות שהרכיבים האלקטרוניים מייצרים. במילים אחרות המנועים האלה הם יקרים, ולא סתם ברוב המקרים הכלים שזכו לקבל את המנועים האלה מתאימים למקצוענים שיש להם את הכסף לקנות אותם. כלי עבודה עם מנועים ללא פחמים עולים בדר"כ עד 30% יותר מכלים עם מנועים "רגילים". והסוללות שתואמות לכלים האלו מגיעות עם נפח יותר גדול שעולה יותר.
בשורה התחתונה הטכנולוגיה הזאת כאן כדי להשאר, ובשנים הקרובות בטח תהיה יותר עממית ותרד למשתמשים הביתיים.