מה ההבדל בין מקדחה רוטטת לפטישון ?



מה ההבדלים בין פטישון למקדחה רוטטת?
האם פטישון שונה ממקדחה רוטטת? זו השאלה שאנחנו מתמודדים איתה במאמר הזה.

אתם לא האנשים הראשונים ששואלים, וגם לא האחרונים. עבור מישהו חדש שמשתמש בכלי עבודה מקצועיים, זו שאלה הוגנת. אחרי הכל, שני הכלים נראים ומתפקדים באופן דומה, הם לא נראים ממש שונים אחד מהשני, ולשניהם יש "פטיש". אנחנו לא מתכוונים להשלות אתכם כן, הם כלים שונים. כדי להיות הוגנים, יש דמיון ברור בין השניים. אבל, יש גם כמה הבדלים מרכזיים, כי לעתים קרובות עובדים איתם בחומרים ודרכים שונות.

כיצד לבחור בין מקדחה רוטטת ופטישון עבור קידוח בבטון. תוכל לקרוא כאן כיצד המנגנונים השונים עובדים, ונגע ביישומים שכל כלי מתמקד בהם.
 

איך פטישון שונה ממקדחה רוטטת ?

זמן קידוח


מקדחה רוטטת לעתים קרובות נראית כמו מקדחה מסורתית. הסיבה לכך היא, למעט פונקציה אחת בולטת, היא בעצם מקדחה מסורתית. עם זאת, בנוסף לפעולת סיבוב רגיל של מקדחה סטנדרטית,  למקדחה יש גם פעולת רטיטה. המנגנון משתמש בשני דיסקים משולבים, כדי להחיל כוח הולם על הקידוח. כאשר שני הדיסקים נעים אחד נגד השני בעצם הפטיש מייצר אפקט סדן בתוך המברגה. אשר מספק קצב מהיר של פטיש במקדחה.

מקדחה רוטטת

בניגוד למברגת אימפקט, אשר מסתובבת בכדי להוסיף מומנט לחיזוק יישומים, כוח ההלימה של פטישון מופנה לקצה של המקדח. הפטיש מאפשר לכתוש את האבן ומסיר את האבק.
מקדחות עובדות נהדר עבור קידוח חורים קטנים יותר בבטון ובלוקים. המילים האופרטיביות כאן הן "קידוח חורים קטנים יותר". הסיבה לכך היא שאתה כנראה לא צריך להשתמש במקדחה בשביל הידוק ברגים, אבל 
בהחלט עבור קידוח לתוך אבן. כמובן, במקדחות המודרניות יש מצבי קידוח ללא רטיטה המאפשרים להם לעבוד באופן מסורתי יותר לקידוח בעץ ויישומי הידוק. אבל, תכונת הפטיש מיועדת בדרך כלל עבור קידוח חורים קטנים בבטון.
עבור חורים שהקידוח גדול יותר מ13 מ"מ , אתה כנראה תצטרך פטישון.

התותחים הכבדים


פטישון לעיתים קרובות לא נראה כמו מקדחה מסורתית. יש לו כוח הלימה שמוסיף למומנט הקידוח כמו במקדחה. אבל הכוח נוצר על ידי אוויר שדוחף את הבוכנה למטה. תארו לעצמכם את הבוכנות במנוע של מכונית. הבוכנה מונעת הרחק מהשטח המת העליון על ידי עמוד אוויר מתרחב רק כדי לחזור למרכז העליון בשטח המת להיות מונע משם שוב על ידי הרחבה נוספת. לזה יש את אותה השפעה כמו  הדיסקים של המקדחה, אבל זה מייצר הרבה יותר כוח. אתה יכול גם להבחין בצליל ה "ראט-טא-טא-טא" כמו בבוכנה של מכונית.




בנוסף, לפטישונים יש פוטר שונה מאשר מאשר מקדחה. למקדחות  יש בדרך כלל פוטר סטנדרטי, מתכוונן. לפטישונים יש פוטר מיוחד הנקרא פוטר SDS ותצטרכו מקדח עם כניסת SDS בכדי לעבוד איתו.

בגלל זה משתמשים בפטישון, בחומרים הקשים ביותר בגלל שהוא יכול לקדוח חורים גדולים יותר, לפטישונים בדרך כלל יש מצב "פטיש בלבד", המאפשר להם לתפקד כמין מיני פטיש חציבה. בגלל הורסטליות שלהם, משתמשים בפטישונים לא רק לקדוח אבל גם לשבור בטון ולהסיר אריחים.


מסקנות


אז, פטישונים שונים ממקדחות רוטטות? כן, אבל יש להם פונקציות דומות. ההבדלים ביניהם מסתובבים סביב המנגנון הפנימי המניע את פעולת הפטיש, הפוטרים שלהם, כמות ההלימות שהם מייצרים, גודל  העבודה והיישומים שהם יכולים להתמודד איתם. כדי לחזור, אם אתה קודח חורים בקוטר קטן בבטון, מקדחה יכולה להיות החברה הכי טובה שלך. אם אתה צריך חורים בקוטר גדול יותר, או אם  אתה צריך להרוס משהו, תחפש את הפטישון.